ACCEL Energy 2018 Poster.jpg

ACCEL Energy er et 12 ukers program som hjelper deg med å skape den råeste investorpitchen, mulighet til å diskutere din forretninngside med de største industriaktørene og erfarne mentorer samt å øke tempo fra ide til suksess. Over 200 deltakere til nå kan ikke ta feil, 96 % er svært fornøyd!

Programmet er for gründere som jobber med disruptive produkter og tjenester innen olje- og gass, fornybar og nye energiløsninger. Har du en nyskapende teknologi, forrentningsmodell, digitalisering, robotisering eller spennende tjeneste som er rettet mot en av våre partnere (Equinor, Saudi Aramco, Odfjell Drilling, GE Oil & gas, TechnipFMC, Aker Solutions og Petrolia) så er dette noe for deg.

Programmet leveres av GCE Subsea og ACCEL, i samarbeid med Bergen Teknologioverføring, Zacco og Sparebanken Vest


Jeg deltok på ACCEL Energy 2017. Hele teamet bak ACCEL, ga gode og konstruktive tilbakemeldinger. Som teknokrat var det veldig verdifullt for min del å kunne få tilbakemeldinger på businessmodell, pitch og salg. Samtidig vil jeg også få lov til å berømme alle bedriftene som deltok, med sin åpne og imøtekommende væremåte. Tiden jeg investerte i ACCEL mener jeg har vært verdifull for å sikre vekst i mitt selskap, både på kort og lang sikt.
— Just S Wessel, Mims Well

Programmet

23. oktober 2018 0900-1300 \\ Introduksjon
Vi skal bli kjent med programmet, aktørene og hverandre. Det vil bli gitt korte foredrag om smidig forretningsutvikling, prototyping, forretningsmodellering og ikke minst skal vi lære av de som er kommet et stykke på vei allerede.


23. oktober 2018 1300-1800 \\ Pitchetrening
Vi starter rett på hvor dere skal pitche deres forretningsideer. Dere skal trenes knallhardt denne dagen hvor målet er å ha en knallgod presentasjon. Dagen avsluttes med felles middag.


24. oktober 2018 0800-1200 \\ Målstyrt salg
Målstyrt salg handler om alt du trenger å vite om salg, hva skjer før, under og etter en ny kunde er ombord. Vi skal booke møter, trene i ulike situasjoner og definere måltall.


24. oktober 2018 1200-1700 \\ Markedsføring
Vi skal se nærmere på PR, sosiale medier, nettsider, video og markedsmateriell. Vi skal lære å teste ulike budskap og hvordan vi på effektiv måte kan kjøpe annonser for å få kunden til å komme til oss.

 

Eget arbeid mellom samlingene:
Det skal gjennomføres kundesamtaler for å avdekke kundens behov, problem, ønsker og krav. Dere får en-til-en oppfølging fra våre trenere.


20. november 2018 0900-1500 \\ MeetMentors 
Dette er en dag hvor dere skal speed-date en hel rekke mentorer (forretningsutviklere, jurister, økonomer, suksessfulle gründere, designer, IP spesialister osv) for å få mye input på forretningsideen.


21. november 2018 0900-1500 \\ MeetCorporates 
Dette er en unik sjanse til å få våre industripartnere til å sitte på samme side av bordet som deg selv og hvor de skal gi deg tips og råd til hvordan de kan bli en god kunde. Det legges opp til raske en-til-en møter for å maksimere læring og utbytte.

Eget arbeid mellom samlingene:
Det skal utarbeides investorpresentasjon. Dere får en-til-en oppfølging fra våre trenere.


4. desember 2018 0900-1200 \\ Investor
Verdifastsettelse, due dilligence, arbeidskapital, kapitalbehov, soft money, term sheet, aksjonæravtaler og mye annet er på dagsorden. Du får også mulighet til å diskutere verdifastsettelse med de råeste investorene der ute.


4. desember 2018 1200-1800 \\ Bar-b-q
Velkommen til bar-b-q hvor du er hovedretten. Våre dyktige trenere vil gi deg konstruktive tilbakemeldinger på din investorpitch.


5. desember 1400-2000 \\ Investor Day

Vi vil invitere alle de rette investorene til en ettermiddag/kveld med pitch, pizza og pils. Dette er 17.mai, julaften, konfirmasjon, dåp og giftemål på samme dag - du er førersetet til din nye fremtid!


Not only does ACCEL offer entrepreneurs with a fine training on pitch deck, it also provides a platform to interact with several potential investors at no cost. Highly recommended
— Kingsley Iwu, InNano

Ofte stilte spørsmål

KOSTER DET NOE Å VÆRE MED?

Vi har en liten deltakeravgift som dekker deler av programmet. For gründere er denne 15 000,- pr selskap og for oppkapitaliserte selskaper er denne 30 000,- pr selskap. Våre sponsorer gjør at store deler av programmet er dekket.  Dersom man ikke stiller på minst 80 % av samlingene vil vi sende en «no show» faktura på kr 25.000,- pr selskap.

HVA MÅ VI SELV DEKKE?

Transport til kurssted og eventuell overnatting dekkes av deltakerne. 

ER JEG KVALIFISERT?

Programmet vil være relevant for tidligfase gründere som har en eller flere av våre partnere som potensiell kunde, partner og/eller investor. Med tidligfase mener vi at dere har en ide, skisse, prototype eller produkt/tjeneste, at dere har fått første kunde/pilot eller vil lande dette innen noen måneder, og at dere er et team (mer enn en person). Er du usikker så ta kontakt (Caspar - 97169095) så får vi dette avklart veldig fort.  

Eksempler

  • Har dere akkurat kommet på en ide, og vet ikke hvem ideen er interessant for, så tar du kontakt så avdekker vi dette raskt

  • Har du en ide du har jobbet lenge med men får ikke den fremdrift du håpet på, så bør du søke
  • Har teamet ingen nettverk eller erfaring med olje/gass eller fornybar så kan vi ta en prat om dette er noe for dere. Ta kontakt!
  • Vi har fått gode tilbakemeldinger fra potensielle kunder, men har ingen produkt/prototype. Du bør søke!

HVORDAN BLIR DET KONFIDENSIALITET OG SÅNN?

For at ACCEL skal bli et vellykket program hvor man kan utveksle erfaringer og kunnskap er det viktig at man kan innad i programmet diskutere åpent om de prosjekter (herunder ideer, teknologier, markedsforhold, nettverk o.l.) som er tatt opp.

Vi vil oppfordre til alle deltakerne til å bruke programmet til å diskutere sine case med andre deltakere. Erfaringsmessig så har man fått nye kontakter, innspill til forretningside og bedre nettverk dersom man jobber aktivt med dette gjennom programmet.

Det vil ikke bli signert NDA/taushetsavtaler. Selskapene deler det de selv føler de kan/vil dele.

HVOR MYE TID MÅ JEG BRUKE I PROGRAMMET?

Dette varierer kraftig. Programmets innhold er lagt opp til å gi deg innføring i veldig mange av de problemstillinger gründere står overfor. Noen bruker mye tid mellom programmene til å gjøre kundeintervjuer, sette seg inn i verktøyene, forberede seg til samlinger ol. Vi mener at de som har best utbytte av deltakelse ser på programmet som en mulighet for å jobbe strukturert med sin forretningside, og ser derfor ikke dette som en ekstra belastning (på toppen av alt annet som skal gjøres). Vi har bevisst valgt temaer som vil gi deg verdi, enten på kort eller lang sikt.

MÅ VI VÆRE MED PÅ ALLE SAMLINGENE?

Ja. Vi anbefaler på det sterkeste at dere stille med minst to personer med på samlingene. Dersom dette ikke er mulig så skriv dette i søknaden. Dere må også regne med at det må arbeides med forretningsideen mellom samlingene. Alle regler har unntak, så ta gjerne kontakt så ser vi om vi finner en løsning.

HVIS JEG LURER PÅ NOE, HVA GJØR JEG DA?

Da tar du kontakt med oss - Caspar på 97169095 eller caspar@accel.no


ACCEL Energy løfter deg og ditt prosjekts frem til sitt ytterste potensial, og får det synliggjort for relevante investorer!
— Bernt Andersen, Gas Optics

For oss partnere i NovuMare var deltakelsen i programmet svært verdifull; kunnskapsrike foredragsholdere holdt sterke og engasjerende innlegg. Mye god læring. Diskusjoner med Caspar samt de andre deltakende foretak var også givende, vi kunne høste av hverandres erfaringer, noe som ga verdifull innsikt i hvordan vi vil drive vår idè, vårt konsept, videre. Caspar, som var primus motor for programmet, var en ressurs for oss. Han er kunnskapsrik og har en tilnærming som foreleser som skaper trygghet, han evner å inkluderer og skape et godt diskusjonsklima i gruppen. Jeg vil også berømme hele teamet bak ACCEL, som ga ga gode og konstruktive tilbakemeldinger til deltakerne på businessmodell, pitch og salg. Alt nyttig for oss som primært har vår styrke i faget. Videre vil jeg applaudere alle deltakerne for sin åpne og imøtekommende tilnærming, det styrket utbyttet vårt av programmet.
Lykke til videre!
— Odd Gunnar Jørgensen, Novumare